جزئیات مقاله

image

نکاتی که قبل از معامله وسایل عتیقه دست دوم باید بدانیم!

امروزه، توجه اکثر مردم به طرف وسایل عتیقه دست دوم کشیده شده که از محبوبیت ویژه ای نیز برخوردار می باشند. بیشتر اوقات برخی از افراد، به علت ندانستن کارایی این وسایل، آن ها را دور ریخته و یا به سمساری ها می سپارند، اما حالا دنیایی متنوع پیدا کرده اند که می توان با بهره مندی از عتیقه ها به خانه ها زیبایی اصیل و جلای خاصی را منتقل کرد. شما می توانید با سر زدن به سایت ها، اپلیکیشن ها و سمساری ها وسایل عتیقه دست دوم مورد علاقه خود را خریداری کرده و یا به فروش برسانید. زمان خرید وسایل عتیقه، باید از دقت خاصی داشته باشید تا بتوانید بهترین وسایل عتیقه دست دوم مورد نظر خود را با یک قیمت معقول خریداری کنید.

به طور کلی، اشیاء با ارزش و دارای قدمتی ۱۰۰ ساله را عتیقه می نامند. لازم به ذکر است در مناطق و کشورهای گوناگون قدمت وسایل متفاوت و متغیر می باشد. اگر واقعا قصد خریداری وسایل عتیقه دست دوم را دارید و اصیل بودن آن برای شما اهمیت دارد، حتما با یک فرد کارشناس و حرفه ای مشورت و صحبت کنید و نیز با استفاده از راهنمایی و کمک آن ها، عتیقه ای اصیل را خریداری کنید.

نکات مهم در خرید وسایل عتیقه دست دوم

نکاتی که قبل از معامله وسایل عتیقه دست دوم باید بدانیم!
وسایل عتیقه دست دوم

از اصل بودن آن مطمئن شوید:

امروزه بسیای از کالاهای تقلبی با نام عتیقه در بازار عرضه می شوند، این که شما بتوانید وسایل عتیقه و قدیمی اصل را پیدا کنید و به دست بیاورید کمی دشوار و زمان بر است. زمان خرید، حتما از یک کار بلد حرفه ای در حیطه عتیقه شناسی، راهنمایی بگیرید. مطابق با آمارهای گرفته شده، ۹۵ درصد از عتیقه های موجود در بازار تقلبی و غیر اصل هستند. پس در خرید خود حتما دقت لازم را داشته باشید.

ارزش ملی:

بعضی از عتیقه های دست دوم بسیار قدمتی جزء میراث ملی به شمار می آیند. حتما به یاد داشته باشید که عتیقه دست دومی که شما قصد خرید آن را دارید، نباید جز میراث ملی باشد، در غیر این صورت و خرید و انتقال آن ها برای شما دردسر ساز و جرم محسوب خواهد شد. بعضی از افراد آن ها را به شکل قاچاقی و غیر قانونی می‌ فروشند که در صورت مشاهده با آن ها برخورد قانونی خواهد شد. به طور کلی، طبق قانون، آن ها علاوه بر جریمه های نقدی، به حبس از یک تا سه سال و یا حتی بیشتر نیز محکوم خواهند شد. پس حواستان را جنع کنید که از کجا، چه کسی و چگونه خریداری می کنید.

دنبال قیمت مناسب بگردید:

به طور کلی اشیاء عتیقه از قیمت های بالایی برخوردار می باشند که این هم به مدل، سایز ، جنس سن و قدمت کالا وابسته می باشد. هنگامی که شما به دنبال عتیقه دست دوم برای منزل خود هستید، حتما به خاطر داشته باشید که این کالاها دارای قیمت نسبتا بالایی می باشند، اما شما باید توجه کنید که تمام موارد احتمالی را بررسی کرده تا بتوانید مناسب ترین کیفیت را با قیمت معقول خریداری کنید.

علاقه خود را دنبال کنید: 

اگر فقط برای یک سرگرمی مشغول جمع آوری عتیقه هستید، آن چیزی را که دوست دارید خریداری کنید نه آنچه که با ارزش ترین است. شما می خواهید آن وسیله ای را که از آن لذت می برید بخرید و نه آنچه بیشترین هزینه را دارد جمع کنید.

از اشتباهات خود بیاموزید:

اگر کالایی را بیش از حد بزرگ کنید یا چیزی با ارزش کمتر از آن چیزی تصور می کردید خریداری کرده باشید، این فقط بخشی از جمع آوری عتیقه است. همانند دیگر سرگرمی ها، در ادامه کار پیشرفت خواهید داشت. پس خودتان را سر زنش نکنید.

درباره نادر بودن وسیله تحقیق کنید:

هر چقدر عتیقه کمتر رایج باشد یقیناً از ارزش بالایی نیز برخوردار است. امکان دارد اقلام نادر در تعداد محدود ساخته شده باشند یا به مرور زمان مقدار آن کاهش یافته باشد. نادر بودن را می توان با یک ناهنجاری ساخت مثل یک رنگ شیشه ای غیر معمول بعضی از اشیای عتیقه، همانند چاپ خاصی از یک کتاب، در ابتدا عملی عادی بود. دهه ها یا حتی قرن ها بعد، به خاطر اهمیت تاریخی یا کمبود آن ها در گذشت زمان، مطلوبیت آن ها افزایش می یابد. چه یک مجموعه جدید را شروع کنید و چه به دنبال فروش کالاهای عتیقه دست دوم باشید، دنیای خرید عتیقه برای یک مبتدی کاری بسیار سخت و طاقت فرسا است، چرا که تجربه کافی را ندارد.

اگر شما نیز به دنبال یک سرگرمی هستید، علایق ویژه را در نظر بگیرید: 

بهترین گزینه های خرید عتیقه خریدهایی هستند که با علایق شخصی شما مطابقت داشته باشند. به عنوان مثال فرض کنید شما یک هنرمند هستید و سبک خاصی از اشیاء دوست دارید و یا به نوع خاصی از اشیا، مانند مجسمه های عتیقه علاقه دارید. مثلا آثار هنری مربوط به یک دوره خاص مد نظرتان است. به علایق شخصی خود فکر کنید و از آن جهت محدود کردن جستجوی خود استفاده کنید. در یک دوره یا نوع خاص اشیاء، مارک ها یا سبک های متنوعی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. ارزش کالای شما نسبت به قدمت آن، همچنین مارک و شرایط بسیار متفاوت خواهد بود. هنگام تحقیق این سه معیار را در نظر داشته باشید.

نکاتی که قبل از معامله وسایل عتیقه دست دوم باید بدانیم!
اشیاء عتیقه

کاربرد عتیقه دست دوم

می توان از قالیچه ها و فرش های زیبا و دست بافت به عنوان پوشش برای خانه و یا به شکل تابلوی روی دیوار بهره مند شد. یا برای مثال، امروزه از بشقاب های دیوار کوبی استقبال زیادی می شود و قرار دادن آن ها روی دیوار بسیار جذاب بوده و جلوه ای خاص به محیط می بخشد که جنبه ای سنتی و همواره دلپذیر را به ارمغان می آورد. همچنین برخی افراد از تنگ ها و قوری های عتیقه و دست دوم، به عنوان گلدان استفاده می کنند. و یا می توان کلکسیونی از عتیقه های دست دوم را در خانه خود نگه داری کرد.